Aerospace, Defense, Technology, Brazilian Defense Market
sábado, 16 de março de 2013
KC-X2: IAI B-767 Tanker
Brazil selects IAI 767 tanker to replace KC-137s
Dave Majumdar São Paulo 06:21 15 Mar 2013 Source: Flight International The Brazilian air force has selected Israel Aerospace Industries (IAI) to convert two Boeing 767-300ER airliners into aerial refueling tanker transports.
The converted aircraft, which will replace the country's existing Boeing 707-derived KC-137s, will also act as a strategic airlifter and medical evacuation aircraft. Brazil's two KC-137s were built in the 1960s but only entered service with the country's air force in 1986. The aircraft need to be replaced because of high operating costs and high fuel consumption. The aircraft's excessive engine noise also played a factor in Brazil's decision to replace the KC-137.
Brazil has been looking for a replacement tanker since 2008 under the KC-X2 programme. Boeing, Airbus Military and IAI had been invited to submit bids. The award comes nearly three years after IAI delivered to Colombia a 767-200 modified into a tanker. IAI's Bedek division performs the tanker modifications. The company offers refueling by probe-and-drogue and a recently qualified fly-by-wire boom, although it was not clear which configuration Brazil selected.
Brazilian Air Force official statement: Nota Oficial – FAB encerra processo de seleção de aeronaves reabastecedoras
O Centro de Comunicação Social da Aeronáutica informa que o Comando da Aeronáutica encerrou o processo de seleção das duas aeronaves de grande porte que substituirão os KC-137 operados pelo 2° Esquadrão do 2º Grupo de Transporte (2°/2°GT).
A proposta escolhida foi a da empresa Israel Aerospace Industries - IAI, que converterá aeronaves comerciais Boeing 767-300ER em plataformas capazes de realizar reabastecimento em voo, transporte estratégico de carga e tropa e evacuação aeromédica, de acordo com os requisitos formulados pela Força Aérea Brasileira.
O Projeto KC-X2, como foi chamado o processo de substituição dos aviões, foi instituído pelo Estado-Maior da Aeronáutica (EMAER) em 2008 e conduzido pela Comissão Coordenadora do Programa Aeronave de Combate (COPAC), que buscou as melhores soluções existentes no mercado, considerando requisitos técnico-operacionais, logísticos, industriais e de compensação comercial e tecnológica para o estado brasileiro.
Os antigos KC-137 foram fabricados na década de 1960 e incorporados à FAB em 1986, tendo sido empregados, desde então, em diversas missões operacionais e humanitárias de grande relevância para a Força Aérea Brasileira e para o Brasil.
Brasília, 14 de março de 2013
Brigadeiro do Ar Marcelo Kanitz Damasceno
Chefe do Centro de Comunicação Social da Aeronáutica
Fonte: CECOMSAER
Assinar:
Postar comentários (Atom)
Nenhum comentário:
Postar um comentário